עליית ערך הדירה כתוצאה מביצוע פרויקט תמ"א 38

עליית ערך הדירה כתוצאה מביצוע פרויקט תמ"א 38
 
נכון שערכן של דירות ישנות עשוי להיות גבוה יחסית, תלוי באזור בו הן נמצאות, אך אפשר אפילו להעלות את הערך הזה עוד יותר – עד כדי עליית ערך במאות אלפי שקלים. ביצוע פרויקט תמ"א 38 הוא דרך יעילה וזמינה מאוד לשדרוג משמעותי של הבניין והדירות בו, שדרוג היוצר פועל יוצא של עליות ערך מהותיות. באזור המרכז – בו מבוצעים מרבית הפרויקטים של תמ"א 38 – דירות מציגות עליית ערך בשיעורים מרשימים של עד 35%, ללא השקעה כספית מצד בעלי הדירות.
 
תמ"א 38 לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה ומתקפות טילים, הושקה בקול תרועה גדולה בשנת 2005. כך שבהחלט ניתן לשאול מדוע אנו לא רואים פרויקטים יוצאים לדרך בכל פינה בכל עיר, אם הערך לדיירים הוא כה גבוה. זו שאלה לגיטימית, שיש לה תשובה ברורה – תמ"א 38 במתכונתה המקורית סבלה מליקויים ואי התאמה לתנאי השוק, מה שהוביל לחוסר כדאיות כלכלית של הפרויקטים. אך מאז היא עברה כבר שלושה תיקונים מהותיים וכיום (לקראת 2014) ניתן לראות התעוררות יזמית ופרויקטים רבים הנמצאים בשלבים שונים של ביצוע.
 
בפועל, כיום לבניינים שעומדים בהגדרות התמ"א הרבה יותר קל להתחיל פרויקט תמ"א 38, כאשר היתרונות המוצעים לדיירים הינם עצומים, מעליית ערך גבוהה של הדירות עצמן ועד שדרוג מקיף של הבניין כולו ואיכות החיים בו, לצד השיפור בבטיחות כמובן. אמנם מדובר על כניסה לפרויקט הנדסי מורכב ויחסית ארוך, אך הרווח לבעלי הדירות מצדיק זאת ומחזיר את "ההשקעה" לאין שיעור. בהתאם למהות הבניין והפרויקט, אפשר לקבל יותר או פחות שדרוגים ותוספות, אך בכל מקרה מדובר ממש על "זכייה בלוטו" מבחינת עליית ערך הדירות.
 
איך יוצרים עליית ערך כה גדולה עם פרויקט תמ"א 38
עליית ערך של 35% לדירה בפרויקט תמ"א 38, בלי שבעלי הדירות נדרשו בפועל להשקיע שקל – עשויה להישמע דמיוני וטוב מדי מכדי להיות אמיתי, אך זה בפועל בדיוק מה שמציעה כיום תכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים. לאחר השינויים שהוכנסו בתמ"א, והאפשרויות לרווח גדול יותר עבור היזמים, הפרויקטים הרבה יותר כדאיים והשדרוגים לבניין הינם מקיפים ומשמעותיים.
 
עליות הערך הגבוהות שניתן לראות לאחר השלמתם של פרויקטים במסגרת תמ"א 38, בייחוד באזורי הביקוש בהם מתבצעים הפרויקטים (באזור המרכז באופן כמעט גורף), נובעות מהשדרוג שעובר הבניין עצמו והדירות הקיימות בו. תוספות ושדרוגים (אפשריים) כמו תוספת מעלית לבניין, הוספת מרפסות לדירות הקיימות,הרחבת הדירה עד כ – 25 מ"ר כולל ממ"ד, שיפור חזותו האסתטית של הבניין, שיפוץ של גורמים בבניין כגון תשתיות לובי וגינה, וכמובן חיזוק הבניין בצורה הנדסית מורכבת - כך שיהיה עמיד יותר לרעידות אדמה ומתקפת טילים.
 
בסיום התהליך, הבניין נראה חדש לחלוטין והדירות הקיימות מקבלות שדרוג מסיבי, כל הגורמים יחד יוצרים מכלול העולה על סך חלקיו ומעלה את ערך הדירות בצורה מרשימה.
 
פרויקטים של תמ"א 38/2
אחד השינויים המשמעותיים ביותר שהוכנסו לתמ"א 38 הוא תמ"א 38/2. תיקון זה מאפשר להפוך פרויקט חיזוק בניין ישן (שנבנה לפני 1980) לפרויקט פינוי בינוי מיוחד. תיקון זה של התמ"א מאפשר להרוס את הבניין הקיים ולבנות במקומו בניין חדש לחלוטין, גדול ומשודרג מאוד. כמובן שהתהליך כולל פיתרון דיור חלופי וזמני לדיירים הקיימים. במקרים אלו הדירות החדשות המתקבלות הינן בערך גבוה הרבה יותר לעומת הדירות בבניין הישן – הדיירים מקבלים דירה חדשה בלי להשקיע כסף "מהכיס".
 
הכל נשמע טוב ויפה מבחינת עליית ערך הדירה כתוצאה מביצוע פרויקט תמ"א 38, אפילו חלומי מבחינת בעלי הדירות. אך מה קורה בפועל מבחינתם? הרי הרמת פרויקט הנדסי כזה הינה מורכבת וסבוכה ביותר. כמובן שאי אפשר לצפות מבעלי הדירות עצמם לנהל ולהרים את הפרויקט המורכב הזה. על מנת לקבל את כל היתרונות בסיום התהליך וגם לא להשקיע כסף, זכויות הבנייה המיוחדות לצד ביצוע עבודות החיזוק מועברות לחברה יזמית שמבצעת את הפרויקט.
 
החברה היזמית לוקחת על עצמה את הטיפול בהליך התכנוני, מימון הפרויקט, ביצוע בפועל ואת האפשרות למכור את הדירות החדשות שנוספו לבניין. כמובן שחשוב מאוד מבחינת בעלי הדירות להתקשר בחוזה מחייב וברור, רק עם חברה יזמית המתמחה בתמ"א 38 ואשר מביאה גם ניסיון וידע מעשי, גם היכרות עם כל הפרטים וגם גיבוי כלכלי אמיתי המבטיח את השלמת הפרויקט בצורה מסודרת.